opracowanie Jadwiga Śmiechowska

SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ JĘZYKA POLSKIEGO
PRZEPROWADZONEJ W KLASIE III D
12 lutego 2003

(czas 1 jednostka lekcyjna)

Temat: Jak w kalejdoskopie - określamy problematykę wybranych opowiadań Antoniego Czechowa.


Cele ogólne:

Cele operacyjne (w zakresie: wiedzy, umiejętności i postaw)
Uczeń:

Metody (wg W. Okonia) i formy pracy:

Pomoce dydaktyczne:

Sytuacja dydaktyczna:
Uczniowie są po lekturze opowiadania „Kameleon” i po realizacji 2 tematów lekcyjnych – Kameleonowa natura Oczumiełowa oraz Wielkie problemy w miniaturowej formie (wg scenariuszy proponowanych przez Marię Kubiczek i Barbarę Stworową w „Scenariuszach lekcji języka polskiego w klasie III gimnazjum”). Uczniowie podzieleni na grupy przeczytali w domu przydzielone / wylosowane 1 opowiadanie Czechowa i przygotowali streszczenie.

PRZEBIEG LEKCJIUMIEJĘTNOŚCI UCZNIA
I. ZAANGAŻOWANIE 5'
  1. Przywołanie wiadomości z ostatniej lekcji.
  2. Określenie w 1 zdaniu tematu każdego opowiadania.
  3. Stworzenie sytuacji problemowej(różnorodność tematyki opowiadań) i podanie tematu lekcji.
  4. Podanie celów lekcji i standardów egzaminacyjnych; I/1,I/2, I/7, II/1, II/2, II/6, II/7, II/9.
  • rozumie cele lekcji,
  • rozpoznaje związki celów lekcji ze standardami wymagań egzaminacyjnych,

  • określa temat opowiadania,

 

II. BADANIE I PRZEKSZTAŁCENIE 20'

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń (jeden z grupy)streszcza określone opowiadanie.
  2. Członkowie grupy mogą uzupełniać wypowiedź przedmówcy.
  3. Pozostali uczniowie zadają członkom grupy pytania dotyczące treści opowiadania.
  4. Wszyscy uczniowie notują na pojedynczych karteczkach (2-3 karteczki określonego koloru do jednego opowiadania) wyrażenia określające problematykę utworu.
  • streszcza ustnie opowiadanie,
  • słucha,
  • uzupełnia wypowiedź przedmówcy,
  • słucha i zadaje pytania,
  • określa krótko problematykę utworu,
  • notuje zwięźle,
III. PREZENTACJA 15'

  1. Dyskusja animowana: uczniowie podchodzą do tablicy i przyklejają przy odpowiednim tytule karteczki określające problematykę utworu. Uzasadniają swoje zdanie. Uzupełniają wypowiedzi przedmówców.
  • uczestniczy w dyskusji animowanej,
  • komentuje problematykę utworu,
  • nawiązuje do wypowiedzi przedmówcy,
V REFLEKSJA 5’

  1. Które problemy zaprezentowane w opowia- daniach możesz odnieść do współczesnego świata?
  2. Jakie postawy bohaterów obserwowane również współcześnie budzą Twoją dezaprobatę? Dlaczego?
  • wyciąga wnioski, uogólnia,
  • dostrzega uniwersalność doświadczeń ludzkich,
  • dostrzega ponadczasowy charakter utworów Czechowa,
PRACA DOMOWA ( do wyboru)

  1. Zredaguj w 7-10 zdaniach portret współczesnego „człowieka w futerale”.
  2. Zredaguj krótki artykuł do gazetki szkolnej zw. z problemem naruszania czyjejś godności.
  3. Zredaguj przemówienie, w którym poruszysz wybrany problem i zaproponujesz sposób jego rozwiązania.
  • redaguje kilkuzdaniowy opis na określony temat,
  • redaguje artykuł do gazetki szkolnej,
  • redaguje przemówienie z uwzględnieniem określonej sytuacji komunikacyjnej.